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(ohne Editorials, eingereichte Manuskripte und Buchrezensionen)

Gesamtverzeichnis zum Download (pdf), Stand: 19.06.2015

2015

  • Steuer, G., Engelschalk, T., Jöstl, G., Roth, A., Wimmer, B., Schmitz, B., Schober, B., Spiel, C., Ziegler, A. & Dresel, M. (2015). Kompetenzen zum selbstregulierten Lernen im Studium: Ergebnisse der Befragung von Expert(inn)en aus vier Studienbereichen. Zeitschrift für Pädagogik, im Druck.

2014

  • Händel, M., Duan, X., Sutherland, M. & Ziegler, A. (2014). Successful in science and still popular: A pattern that is possible in China rather than in Germany or Russia. International Journal of Science Education. 36, 887–907. DOI: 10.1080/09500693.2013.830232
  • Harder, B., Trottler, S. & Ziegler, A. (2014). Begabende Umwelten, begabte Personen. News & Science, 38(3), 7-9.
  • Oh, H., Sutherland, M., Stack, N., Badia Martin, M.d.M., Blumen, S., Quoc, A.-T. N., Wormald, C., Maakrun, J., Baier, B., Schmidt, M., & Ziegler, A. (2014). A cross-national comparison of school students’ perceptions regarding high performing peers. TJGE, 4(1), 1-13.
  • Reutlinger, M., Buschhaus, F., Groß, C., Hopp, M., Werner, K. & Ziegler, A. (2014). Begabtenförderung und Lernumwelten: Soziotope als Rahmenbedingungen der MINT-Förderung von Mädchen und Frauen. In M. Stamm (Hrsg.), Handbuch Entwicklungspsychologie des Talents (S. 549-562). Bern: Huber.
  • Stoeger, H., Sontag, C., & Ziegler, A. (2014). Impact of a teacher-led intervention on preference for self-regulated learning finding main ideas in expository texts and reading comprehension. Journal of Educational Psychology, in press.
  • Stöger, H., Ziegler, A., Buschhaus, F., Greindl, T., Groß, C., Heilemann, M., Hopp, M., Meierhofer, T., Schirner, S., Sturm, K., von Teuffenbach, V., Werner, K. & Zsak, N. (2014). Von CyberMentor zu CyberMINT-Communities. Köln: Häuser.
  • Trottler, S., Harder, B. & Ziegler, A. (2014). Ressourcenorientierte Begabungsberatung. In B. Kopp, S. Martschinke, M. Munser-Kiefer, M. Haider, E.-M. Kirschhock, G. Ranger & G. Renner (Hrsg.), Individuelle Förderung und Lernen in der Gemeinschaft (S. 242-246). Wiesbaden: Springer.
  • Ziegler, A., Grigorenko, E. & Harder, B. (2014a). The significance of learning contexts in talent development. High Ability Studies, 25.
  • Ziegler, A., Grigorenko, E. & Harder, B. (Eds.) (2014b). The significance of learning contexts in talent development. High Ability Studies, 25 [Special Issue].
  • Ziegler, A., Harder, B. & Arndt, H. (2014). Dynamische EduSpaces. In A. Ziegler, A. & E. Zwick (Hrsg.) (2014). Theoretische Perspektiven der modernen Pädagogik (S. 87-104). Münster: LIT.
  • Ziegler, A. & Stöger, H. (2014). CyberMentor und die Mädchan und Frauenförderung in den MINT-Fächern. In H. Stöger, A. Ziegler, F. Buschhaus, T. Greindl, C. Groß, M. Heilemann, M. Hopp, T. Meierhofer, S. Schirner, K. Sturm, V. von Teuffenbach, K. Werner & N. Zsak, Von CyberMentor zu CyberMINT-Communities (S. 6-10). Köln: Häuser.
  • Ziegler, A., Stoeger, H., & Balestrini, D. P. (2014). Systemic gifted education. In C. O´Reilly (Ed). Provisions for the Gifted (pp. xx-xxx).
  • Ziegler, A., Stoeger, H., Harder, B., Park, K., Portešová, S. & Porath, M. (2014). Gender differences in mathematics and science: The role of the actiotope in determining individuals’ achievements and confidence in their own abilities. High Ability Studies, 25, 35-51.
  • Ziegler, A., Strasser, S., Pfeiffer, W. & Wormald, C. (2014). The Nuremberg Music-Ecological Approach: Why are some musicians internationally successful and others not? TJGE, 4(1), 2-9.
  • Ziegler, A. & Zwick, E. (Hrsg.) (2014). Theoretische Perspektiven der modernen Pädagogik. Münster: LIT.

2013

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  • Dresel, M., Schober, B., Ziegler, A., Grassinger, R. & Steuer, G. (2013). Affektiv-motivational adaptive und handlungsadaptive Reaktionen auf Fehler im Lernprozess. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 27, 1-17.
  • Händel, M., Vialle, W., & Ziegler, A. (2013). Student perceptions of high achieving classmates. High Ability Studies, 24, 99-114.
  • Harder, B., Stöger, H. & Ziegler, A. (Hrsg.) (2013). Bildungs- und Lernkapital [Special Issue]. Journal für Begabtenförderung, 13.
  • Harder, B., Trottler, S. & Ziegler, A. (Hrsg.) (2013). Die Entwicklung der Nürnberger Bildungs- und Lernkapital-Checkliste (NBLC). Journal für Begabtenförderung, 13, 48-53.
  • Phillipson, S., Stoeger, H. & Ziegler, A. (Eds.). Exceptionality in East-Asia: Explorations in the Actiotope model of giftedness. London: Routledge.
  • Stöger, H., Duan, X., Schirner, H., Greindl, T. & Ziegler, A. (2013). The effectiveness of a one-year online mentoring program for girls in STEM. Computers and Education, in press.
  • Stoeger, H., Suggate, S., & Ziegler, A. (2013). Identifying the causes of underachievement: A plea for the inclusion of fine motor skills. Psychological Test and Assessment Modeling, 55, in press.
  • Stoeger, H. & Ziegler, A. (2013a). Deficits in fine motor skills and its influence on persistence among gifted elementary school pupils. Gifted Education International, 29, 28-42.
  • Stöger, H. & Ziegler, A. (2013b). Heterogenität und Inklusion im Unterricht. Schulpädagogik heute, 4, 1-31.
  • Straßer, S., Gross, C., Pfeiffer, W. & Ziegler, A. (2013). Kapitale in der Musik. Journal für Begabtenförderung, 13, 30-36.
  • Vladut, A. & Ziegler, A. (2013). Ganzheitliche Förderung: Die Rolle von Bildungs- und Lernkapital. Schulmagazin 5-10, 14 (6), im Druck.
  • Vladut, A., Liu, Q., Leana-Tscila, M., Vialle, W. & Ziegler, A. (2013). A cross-cultural validation study of the Questionnaire of Educational and Learning Capital (QELC) in China, Germany and Turkey. Psychological Test and Assessment Modeling, 55, 462-478.
  • Ziegler, A. (2013). Verschiedene Stichwortbearbeitungen (Aktiotop, Soziotop, Bildungskapital etc.). In O.H. Häcker & K.H.- Stapf (Hrsg.), Dorsch Psychologisches Wörterbuch. Bern, Huber.
  • Ziegler, A. & Baker, J. (2013). Talent development as adaption: The role of educational and learning capital. In S. Phillipson, H. Stoeger, & A. Ziegler (Eds.), Exceptionality in East-Asia: Explorations in the Actiotope model of giftedness (pp. 18-39). London: Routledge.
  • Ziegler, A. & Händel, M. (2013). STEM education for the gifted in Germany. ECHA News, 27 (1), 1-13.
  • Ziegler, A., Liu, Q., Wimmer, B. & Sutherland, M. (2013). Excellence among older people: A resource-oriented approach. Talent Development & Excellence, 5, 35-50.
  • Ziegler, A. & Stöger, H. (2013). Bildungs- und Lernkapital. Ein ressourcenorientierter Ansatz. Journal für Begabtenförderung, 13, 4-13.
  • Ziegler, A., Stoeger, H., Harder, B. & Balestrini, D.P. (2013). Gifted education in German speaking Europe. Journal for the Education of the Gifted, 36(3), 384-411. doi: 10.1177/0162353213492247
  • Ziegler, A., Stoeger, H. & Vialle, W. (2013). Learning how to learn through homework. A six-week training program for children in the middle primary years with sample mathematics content. Melbourne: Hawker Brownlow.
  • Ziegler, A., Vialle, W. & Wimmer, B. (2013). The Actiotope Model of Giftedness: A short introduction to some central theoretical assumptions. In S. Phillipson, H. Stoeger, & A. Ziegler (Eds.), Exceptionality in East-Asia: Explorations in the Actiotope model of giftedness (pp. 1-17). London: Routledge.
  • Ziegler, A. Jr., Heckel, A. & Ziegler, A. (2013). Mathematical foundations of and empirical investigations into the dynamic of top positions: Stabilization effect, reversed Matthew Effect, and Heraclitus Effect. Psychological Test and Assessment Modeling, 55, in press.

2012

  • Liu, Q., Sudzina, P. H., Ziegler, A.(2012) Giftedness and talent research in the People´s Republic of China: Aims and objectives. Talent Talks, 3(1), 19-23.
  • Martzog, P. Chen, W., Stoeger, H., Shi, J., & Ziegler, A. (2012). Specifying relations between fine motor skills and cognitive abilities: a cross-cultural study. In H. Stoeger, A., Aljughaiman, & B. Harder (Eds.), Talent development and excellence (p. 135-154). Münster, Germany: LIT.
  • Phillipson, S., Stoeger, H. & Ziegler, A. (Eds.), Development of excellence in East-Asia: Explorations in the Actiotope model of giftedness. London: Routledge.
  • Sontag, C., Harder, B., Stoeger, H. & Ziegler, A. (2012). The smarter the more self-regulated? A study on the relationship between intelligence and self-regulated learning. In H. Stoeger, A. Aljughaiman, & B. Harder (Eds.), Talent development and excellence (p. 189-208). Münster, Germany: LIT.
  • Stöger, H. & Ziegler, A. (2012a). Wie effektiv ist Mentoring? Ergebnisse von Einzelfall- und Meta-Analysen. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 7(2), 131-146.
  • Stöger, H. & Ziegler, A. (2012b). Heterogenität und Inklusion im Unterricht. In L. Haag & S. Rahm (Hrsg.), Studienbuch Schulpädagogik, Bad Heilbrunn: Klinkhardt/UTB.
  • Stöger, H., Ziegler, A., Greindl, T., Heilemann, M., Neubauer, T., Reutlinger, M., Schirner, S. & Sturm, K. (2012). Erfolgreich in MINT: Mentoring für Mädchen und Frauen. Köln: Häuser.
  • Stöger, H., Ziegler, A. & Heilemann, M.. (Hrsg.) (2012). Geschlechtsunterschiede in MINT: Empirische Befunde, Erklärungsansätze und Interventionsmöglichkeiten. Münster: LIT.
  • Ziegler, A. & Baker, J. (2012). Talent development as adaption: The role of educational and learning capital. In S. Phillipson, H. Stoeger, & A. Ziegler (Eds.), Development of excellence in East-Asia: Explorations in the Actiotope model of giftedness. London: Routledge.
  • Ziegler, A., Grassinger, R., & Harder, B. (Hrsg.) (2012). Konzepte der Hochbegabtenberatung in der Praxis. Münster: LIT.
  • Ziegler, A., Grassinger, R., Harder, B. & Stöger, H. (2012). Das Beratungskonzept der Landesweiten Beratungs- und Forschungsstelle für Hochbegabung (LBFH). In A. Ziegler, R. Grassinger & B. Harder (Hrsg.), Konzepte der Hochbegabtenberatung in der Praxis. Münster: LIT.
  • Ziegler, A. & Phillipson, S. (2012). Towards a systemic theory of giftedness [invited target article – open for Peer Commentaries]. High Ability Studies, 23, in press.
  • Ziegler, A., Reutlinger, M. & Hering, E.M. (2012). Soziotope als konstitutive Rahmenbedingungen der MINT-Förderung von Mädchen und Frauen. In H. Stöger, M. Heilemann & A. Ziegler (Hrsg.), Geschlechtsunterschiede in MINT: Empirische Befunde, Erklärungsansätze und Interventionsmöglichkeiten. Münster: LIT.
  • Ziegler, A. & Stöger, H. (Hrsg.) (2012). Mentoring: Königsweg der Pädagogik oder überschätzte Fördermaßnahme? Diskurs Kindheits- und Jugendforschung [Sonderheft], 7(2).
  • Ziegler, A. Stoeger, H. & Vialle, W. (2012). Giftedness and gifted education: The need for a paradigm change. Gifted Child Quarterly, in press.
  • Ziegler, A. Stoeger, H., Vialle, W. & Wimmer, B. (2012). Diagnosis of self-regulated learning profiles. Australasian Journal of Gifted Education, in press.
  • Ziegler, A., Vladut, A., Leavitt, M., Speckenheuer, R.. (2012). Educational and learning capital of a world champion. Talent Talks, 3(1), 24-28.
  • Ziegler, A., Vialle, W. & Wimmer, B. (2012). The Actiotope Model of Giftedness: A short introduction to some central theoretical assumptions. In S. Phillipson, H. Stoeger, & A. Ziegler (Eds.), Development of excellence in East-Asia: Explorations in the Actiotope model of giftedness. London: Routledge.
  • Ziegler, A. Ziegler, A. & Stoeger, H. (2012). Shortcomings of the IQ-based construct of underachievement. Roeper Review, 34, 123-132.

2011

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  • Ziegler, A. & Perleth, C. (2011). Excellence. Münster: LIT.
  • Ziegler, A. & Spann, S. (2011). Aktiotop-Ansatz.. News & Science, 28, 26-29.
  • Ziegler, A. & Stöger, H. (2011a). Expertisierung als Adaptions- und Regulationsprozess: Die Rolle von Bildungs- und Lernkapital. In M. Dresel & M, Lämmle (Hrsg.), Motivation, Selbstregulation und Leistungsexzellenz (S. 131-152). Münster: LIT.
  • Ziegler, A., & Stoeger, H. (2011b). Actiotope model and self-regulated learning. Psychological Test and Assessment Modeling, 53, 161-179.
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2010

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  • Porath, M., Stoeger, H. & Ziegler, A. (Guest-Eds.) (2010). New approaches to the study of self-regulated learning. Psychological Test and Assessment Modeling (Special Issue), 52
  • Porath, M. & Ziegler, A. (2010). India in World Science. Talent Talks, 1, 13-16.
  • Stoeger, H. & Ziegler, A. (2010). Are pupils with differing cognitive abilities able to profit similarly from a training to mediate self-regulated learning and homework skills? Gifted Education International, 26, 108-121.
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  • Ziegler, A. & Vialle, W. (2010). Soaring up the Tower of Creativity. In A. Tan (Ed.), Creativity in business and education: Interdisciplinary and cultural aspects(pp. 24-40). Singapore: Printers.

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